mindfulness en werk

Mindfulness in het werkleven

mikegi-stress-540820_1920

Ben je makkelijk van slag als er iets vervelends gebeurt, of ben je vaak in gedachten verzonken terwijl je aan het werk bent? Dan is de Mindfulnesstraining zeer behulpzaam.

Mindfulness is een methode om te leren omgaan met spanning en stress.
Het helpt terugval na een burn-out voorkomen. Je leert je gedachtestroom beter te hanteren. Je leert je richten op het hier en nu, zonder je te verliezen in dagelijkse drukte,spijt van gisteren en zorgen over morgen. Zo wordt het mogelijk om effectiever te handelen zonder afgeleid te raken door negatieve gedachten of gevoelens.
Je reageert meer vanuit rust dan vanuit emotie, ervaart minder stress en kunt meer vanuit ontspanning leven en werken. Dat helpt je je koers te houden. Belangrijke thema’s zijn: acceptatie, omgaan met emotionele reacties en doelgerichtheid. De reis begint immers altijd waar je nu bent, en niet bij de obsessie van waar je zou willen zijn.
De nadruk in de training ligt bij ervaren en oefenen; het is geen ‘praatgroep’. Mindfulness is geen therapie, het is een preventieve ontwikkeling van bewustzijn.
Gewoonten doorbreken kost tijd en aandacht, zeker als het omgaan met moeilijke zaken betreft. Daarbij is mindfulness behulpzaam, want
‘Je kunt de wind niet keren, je kunt wel kiezen hoe je de zeilen zet(JW)’.

susbany-zeilen-pb-78133_1920

Aanpak:
De training bestrijkt acht bijeenkomsten van ca. 2,5 uur, gespreid over 9 tot 12 weken.
Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je je mogelijkheden om meer bewust in het leven te staan. Onderdeel van de training zijn de oefeningen om vaardigheden te integreren in je dagelijks leven. Bewust en met aandacht leven vraagt dagelijkse oefening. Je kunt het vergelijken met piano spelen. Dat leer je ook niet alleen tijdens de lessen. Juist door dagelijks oefenen, ontwikkel en verfijn je die vaardigheid.
Middels een digitale intake of een intakegesprek worden jouw leerdoelen geïnventariseerd.
Hiermee wordt een maximaal resultaat gerealiseerd tijdens de training

geralt-hustle-and-bustle-1738072_1920

Voor Wie:
Voor ieder die geïnteresseerd is om vanuit aandacht en ontspanning met haar/zijn talenten een bijdrage te leveren in werkomgeving. In een intensieve training kies je ervoor te werken aan deze positieve grondhouding van rust en balans.
De training wordt aangeraden met een groep van collega’s. Daarmee wordt het inzicht vergroot over de samenhang van je eigen functioneren met dat van het geheel.

De training wordt aangeboden aan werkgevers, organisaties, bedrijven en individueel.
Eerder werden trainingen gevolgd door deelnemers uit de dienstensector, overheid, bedrijfsleven.
De training wordt gegeven op onze eigen locatie, dan wel op een locatie in overleg.

geralt-hand-523231_1920

Resultaat:
– Je creativiteit, veranderkracht en je bijdrage aan het geheel worden vergroot.
– Bewust van je situatie hier en nu werk je effectief aan je doelen: je focus si helder.
– Je vermogen om te luisteren neemt toe, je bent vrijer van interpretaties.
– Vanuit rust en zelfvertrouwen behaal je betere resultaten.
– Je kunt concreet aan de slag met het toepassen van het geleerde in het dagelijks werk en leven.

Enkele ervaringen:
*De inzichten van Mindfullness laten me anders naar dingen kijken: meer accepteren, minder zelfverwijten en vooral: uitgaan van de situatie die er nu is en vanuit daar positief aan de toekomst werken. Ik heb geleerd te accepteren dat dingen wel eens niet gaan zoals ik wil en dat dat OK is. Ik ben vriendelijker naar mezelf en heb meer ruimte voor collega’s.
*De training heeft me bagage gegeven om bewust anders in het werk en het leven te staan. Het heeft me ‘tools’ gegeven om lastige situaties beter te kunnen behandelen. Het bewustzijn wat het heeft gecreëerd is voor mij het belangrijkste en gebruik ik nog elke dag. Op momenten dat het weer spannend wordt, helpen de technieken me om ook die momenten aan te kunnen. Dat heb ik ervaren.

Mindfulness is een door Professor Jon Kabat-Zinn ontwikkelde methode voor het omgaan met stress, angst, pijn en terugval in depressie. De methode kent een steeds bredere wetenschappelijke onderbouwing. Trainingen zijn gebaseerd op Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT), aangevuld met de inzichten aangereikt door Thich Nhat Hanh. Meer informatie: janweeda@hetnet.nl.

5-johnhain-mindset-743166_640